۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

یا اهل‌الکتاب!


Dedicated to the Doctor






 

   از قدیم برایم سوال بود که حکمتش چیست! چرا قرآن همۀ ادیان پیشین را یک­کاسه کرده و همه را اهل­َالکتاب خطاب می­کند؟! بالاخره یهود و نصارا با هم فرق دارند. نمی­شود گونه­گونی­شان را ندیده گرفت و آنها را مکرراً به یک نام خواند.  ولی قرآن برای همۀ آنها از تعبیر اهلِ­کتاب استفاده می­کند.
  جوابی برایش نداشتم و سوال به­مرور از یادم رفت.
  اما یک ماه پیش که رفته بودم آرایشگاه، آرایشگرم داشت برایم - طبق روال معمول بقیۀ همکارانش از هر دری صحبت­های تخصصی می­کرد که رسید به سفر اخیرش به تفلیس ­گفت که کأنّه اروپاست و بهشت است و بهترین جاست و چه و چه ... .  تاریخ پرافتخار گرجستان را به طور خلاصه برایم شرح داد و گفت که دانشمندان زیادی داشته و اکثرشان هم از قضا باسواد و اهلِ­کتاب بودند!
    استفادۀ نامأنوسش از تعبیر اهلِ­کتاب بعد از چندین سال مرا یاد درگیری دیرینه­ام با   اهلِ­کتاب   انداخت.

* * *

   دیروز بعد از چندین سال انسِ هر روزه با کتاب[i]  به این آیه رسیدم و یاد همة دودوزه­بازی­ها، بدقولی­ها، پشت­گوش­اندازی­ها و دقیقه­نود­بازی­هایم افتادم
از اهلِ­كتاب كسى هست كه اگر گنجى را نزد او به امانت بگذاری آن را به تو باز مى‌گرداند، و از ايشان كسى است كه اگر دينارى به او دهى جز به مطالبت و پیگیری آن را بازنگرداند   چراکه می گویند مردمان امّی را به ما راهی نباشد   ولی بر خدا دروغ می­بندند   درحالیکه خوب مى‌دانند. ﴿آل­عمران:75﴾     
    و فهمیدم یا­اهلَ­الکتاب خطاب به کیست و حکمت نقل پربسامد این گفتگوها در کتاب خاتم چیست؛
        حکمتی که انگار قرار بوده سال­ها بعد از وفات پیامبر تازه آشکار شود.

9 خرداد 1391


بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُ‌هُ عِندَ رَ‌بِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿آل­عمران:76﴾      



[i]   پیازداغ اضافه در راستای القای معنی.