to who asked about the name
امین خولی را میتوان از چهرههای نواندیش زمان خود در مصر به شمار آورد. در میان مقالات خولی دو مقاله "بلاغت" و "تفسیر" شهرت بسیاری دارند. وی در مقاله "تفسیر" که بعدها به صورت کتابی مستقل چاپ شد، نخست از پیدایش دانش تفسیر و از نخستین مفسران سخن میگوید. سپس به تفصیب بحثی درباره تفسیر ماثور و نقلی، و در پی آن آرای موافقان و مخالفان تفسیر علمی (؟) را به میان میآورد و در آخرین بخش مقاله، نخستینبار اندیشه و روش خود را در باب تفسیر را بیان میکند. در این مقاله وی بر سخن محمد عبده در تفسیر الفاتحه درنگ میکند.
عبده در این کتاب بر تفاسیر نحوی، بلاغی، فقهی، کلامی و غیره خورده میگیرد و آنها را تمرین فنون خاص در کتاب الهی میداند که آدمی را از خدا دور میکنند. به نظر عبده ما نباید در تفسیر قرآن کریم به دنبال موشکافیهای صرفی و نحوی و نزاعهای کلامی و فلسفی باشیم، که "زیاده روی در این مقاصد همه را از مقصود اصلی کتاب الهی باز میدارد و به راههایی میکشاند که معنای حقیقی قرآن را از یاد میبرد."
تفسیری که به اعتقاد عبده و خولی واجب کفایی است.
معنای متن، نصر حامد ابوزید، عباس کریمی نیا، مقدمه مترجم، طرح نو
* * *
از میان اشاعره تنها کسی که توانست تفسیری از اعجاز قرآن بدست دهد عبدالقادر جرجانی بود که "نظریه نظم" خود را بر پایه اندیشه های معتزله و دستاوردهای یونانی ارائه کرد. وی گام نخست در پژوهش در اعجاز قرآن و کشف قواعد آن را پژوهش در شعر دانست.. وی نظریه خود را چنین اعلام کرد که اعجاز در خود ساختار قرآن نهفته است و به هیچ وجه به بیرون آن ارتباطی ندارد.
کشمکش میان قرآن کریم و اعراب جاهلی، و آن حالت شگفت زدگی و بهت اعراب هنگام شنیدن آیات قرآن نشان میدهند که "جنبه ادبی"، یگانه ویژگی ممیز قرآن به عنوان متنی زنده و تاثیر گذار است که ایمان مومنان و کفر کافران از همان ناشی می شود.
-
" قرآن بزرگ ترین کتاب عربی و اثر جاویدان آن است. "
" قرآن مقدس ترین کتاب هنری ادبیات عرب است، خواه از منظر دینی بنگریم خواه نه."
امین خولی، مقاله تفسیر، دایرة المعارف الاسلامیة
* * *
از آنجا که مکتب و روش ادبی از مبانی سنتی در میراث گذشته و دستاوردهای پیشرفته روشهای جدید در تحلیل و نقد به یک میزان برخوردار است، میتواند متن دینی را از کارکردهای ایدولوژیک – سیاسی، اقتصادی، علمی یا فلسفی – که در قرن بیستم شاهدش هستیم برهاند. با بکارگیری این روش پژوهشگر میتوان دست کم سه بافت یا سیاق در سطوح مختلف معنا و دلالت را از هم تفکیک کند. {1} نخست سیاق تاریخی که به پیشتر به تفصیل از آن سخن گفتیم.
این سیاق عناصر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فکری و فرهنگیزمان نزول را شامل میشود. ای زمینه خود دارای سیاقهای جزئی تر استکه فهرستی از آنها چنین است:
· قرار گرفتن جزیرو العرب در کشاکش نزاع های دو امپراتوری روم و ایران
· اهمیت قرار گرفتن مکه در راه تجاری بین شمال و جنوب که قرآن آن را به سفر زمستانی و تابستانی یاد می کند - رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ
· اوضاع و احوال دینی در جزیره العرب و تاثر آن از مسیحیان شمال و یهودیان جنوب و ماجرای هجرت یهودیان جنوب به یثرب
· موقعیت اقتصادی و دینی قریش و مسئله رقابت میان دو تیره اصلی این قبیله که بعدها شد رقابت بین بنی امیه و بنی هاشم
· پیوندهایی دینی میان مکه و مدینه
{2} دوم سیاق یا زمینه خواننده و پژوهشگر امروزی که معنای عصری متن را می سازد. معنای متن در هر عصر محصول تعامل "معنای تاریخی" با جنبه امروزین ذهن خواننده است. {3} تعامل این دو سیاق زمینه سومی را فراهم می آورد که همان "فحوا" است و از طریق آگاهی انتقادی پژوهشگر نسبت به موقعیت کنونی اش و همچنین نسبت به موقعیت گذشته (همزمان با شکل گیری متن) به دست می آید. این درک و آگاهی صحیح مَرکب راهوار پژوهشگر در مسیر تحقیق خواهد بود و مانع از آن خواهد شد که وی معانی و دلالت های امروزی را به گونه ای تحریف شده بر الفاظ و عبارت های گذشته بپوشاند و "فحوا"یی عصری از "معنا"یی تاریخی بیرون کشد که با آن متناقض است. نباید از یاد ببریم که گاه برخی در این وادی با حسن نیت تمام ره به ترکستان برده اند. دیروز دسته ای به ما می گفتند اسلام دین ملی گرایی غربی است، و دسته ای اسلام را دین سوسیالیزم، عدالت اجتماعی و جهاد علیه امپریالیسم و صهیونیسم می دانستند. روزگار که برگشت، از ما می خواهند بپذیریم که اسلام ضد ملی گرایی است، یا اسلام دین سود و تجارت و مالکیت خصوصی است و سرانجام اینکه اسلام دین صلح و دوستی است.
- - -
- نواندیشی ای که بدون پشتوانه درک علمی از میراث بر پایه ای ایدئولوژیک بنا شود خطرش کمتر از تقلید نیست.
معنای متن، نصر حامد ابوزید، عباس کریمی نیا، طرح نو
اصیل ترین و ماندگارترین پیامها نه توسط فلسفه منتقل میشن، نه توسط عرفان و نه علم.
پاسخحذفبلکه این ادبیاته که حامل اصیل ترین و ماندنی ترین پیغام ها ست، و قضا وامدار تاریخ هم هست،
و فلسفه و عرفان و حتی علم هم برای اینکه پیامبری کنن باید دست به دامن ادبیات بشن...
" اگر با تسامح بسیار بتوان هر تمدنی را به یکی از ابعادش فرو کاست، می توان تمدن مصر باستان را تمدن "پس از مرگ" و تمدن یونانی را تمدن "عقل" نامید، اما تمدن عربی اسلامی همان تمدن "متن" است. "
پاسخحذف.
معنای متن، نصر حامد ابوزید، عباس کریمی نیا، طرح نو
کتاب خوبیه! :)
پاسخحذفالبته تیکه های پرت و پلا یا بدیهی هم کم نداره.