Dedicated to the Doctor
از قدیم برایم سوال بود که حکمتش چیست! چرا قرآن
همۀ ادیان پیشین را یککاسه کرده و همه را اهلَالکتاب خطاب میکند؟! بالاخره یهود
و نصارا با هم فرق دارند. نمیشود گونهگونیشان را ندیده گرفت و آنها را مکرراً
به یک نام خواند. ولی قرآن برای همۀ آنها
از تعبیر اهلِکتاب استفاده میکند.
جوابی برایش
نداشتم و سوال بهمرور از یادم رفت.
اما یک ماه پیش که
رفته بودم آرایشگاه، آرایشگرم داشت برایم - طبق روال معمول بقیۀ همکارانش – از هر دری صحبتهای تخصصی میکرد
که رسید به سفر اخیرش به تفلیس گفت که کأنّه اروپاست و بهشت است و بهترین جاست و چه
و چه ... . تاریخ پرافتخار گرجستان را
به طور خلاصه برایم شرح داد و گفت که دانشمندان زیادی داشته و اکثرشان هم از قضا باسواد و اهلِکتاب
بودند!
استفادۀ نامأنوسش از تعبیر اهلِکتاب بعد از
چندین سال مرا یاد درگیری دیرینهام با اهلِکتاب
انداخت.
* * *
دیروز بعد از
چندین سال انسِ هر روزه با کتاب[i] به این آیه رسیدم و یاد همة دودوزهبازیها،
بدقولیها، پشتگوشاندازیها و دقیقهنودبازیهایم افتادم
از اهلِكتاب كسى هست كه اگر
گنجى را نزد او به امانت بگذاری آن را به تو باز مىگرداند، و از ايشان كسى
است كه اگر دينارى به او دهى جز به مطالبت و پیگیری آن را
بازنگرداند چراکه می گویند مردمان امّی را به ما راهی نباشد
ولی بر خدا دروغ میبندند درحالیکه خوب مىدانند. ﴿آلعمران:75﴾
و فهمیدم یااهلَالکتاب خطاب به کیست و حکمت
نقل پربسامد این گفتگوها در کتاب خاتم چیست؛
حکمتی
که انگار قرار بوده سالها بعد از وفات پیامبر تازه آشکار شود.
9 خرداد 1391
بَلَىٰ
مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ
وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿آلعمران:76﴾
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر